fredag 25. januar 2013

Henri Cartier Bresson





FRANCE. 1968. Brie.
Motivet, altså blikkfanget er trærne, som er plassert ut mot den venstre siden av bildet. (det gyldne snitt.) Det samme er sletten av gress. Den er plassert horisontalt til å møte himmelen i området rundt det gylne snitt. veien skaper også en dybdevirkning ved hjelp av perspektiv. Rekken av trær danner en L-form. Blidet har en forgrunn (begynnelsen av veien). Mellomgrunn (gresset og de fremste trærne). Bakgrunn (de bakerste trærne og den lyse himmelen. 

FRANCE. 1932. Paris. Place de l'Europe. Gare Saint Lazare.

Det som gjør dette bildet spesielt speilingen og bevegelsen mannen gjør. Mannen er plassert i det gylne snitt. Gjerdet er og bygningene bak skaper en vannrett bord.
Lyset gjør slik at mennene bare blir silhuetter, også i vannet.      

Henri Cartier-Bresson

Han var en fransk fotograf og kunstner. Han levde i perioden 1908 til 2004. Han ble tatt til fange under andre verdenskrig, men rømte og ble medlem i en organisasjon som hjalp fanger rømme. Fotografiene hans er preget av hans reiser og opplevelser. 
To take a photograph is to align the head, the eye and the heart. It's a way of life. ”


http://www.magnumphotos.com/C.aspx?VP3=CMS3&VF=MAGO31_9_VForm&ERID=24KL53ZMYN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar